Lesestrategier

Du tenker kanskje: Må jeg lese for å lære?


Ja! Du må nok finne deg i å lese hvis du ønsker å lære.

Men – hvordan skal du lese? – Og hvor mye skal du lese?
Det det handler om er å finne en måte å lese på som passer for deg, slik at du kan lese på din måte i ditt tempo og få best mulig utbytte av lesingen.

Når du skal lære deg noe nytt – hvordan angriper du en ny tekst?

Det er ikke sikkert at du skal benytte samme strategi når du leser fag som når du leser en roman...

Her kan vi gi deg noen tips som har fungert for andre... kanskje de fungerer for deg også!


Hva slags utbytte har du av det du leser?

Stemmer en av disse punktene for deg?
  • Veldig bra utbytte – jeg får godt innblikk og kan svare godt for meg om fakta. Jeg kan være med i diskusjoner og kan drøfte sammenhenger mellom det jeg har lest og andre relevante temaer.
  • Jeg kan gjengi det som står i boka, men det er vanskelig for meg å drøfte eller å trekke sammenhenger.
  • Jeg husker noen detaljer, men helheten blir borte før jeg kommer på skolen dagen etter.
  • Leser og leser, men husker egentlig fint lite.
  • Gir opp før jeg kommer meg igjennom fordi jeg har følelsen av at ikke noe fester seg.
Uansett hvilket av punktene som stemmer best for deg, vil gode strategier gi deg et godt utgangspunkt for å lykkes med studier og fag-lesing.


Faser i lesingen

Vi kan dele inn lesingen i fire faser. Legg inn de fire fasene når du planlegger studiearbeiet. Alle fire er like viktige.

Aktivisere forkunnskaper

Førlesing

Aktiv lesing - lesing med ettertanke

Repetisjon

Du kan lese mer om de fire fasene ved å trykke på linken.


Hjelpemidler/verktøy i lesingen

Under fanen Verktøykasse finner du gode strategiverktøy. Vi kan ikke fortelle deg hvilket du skal bruke. Du må prøve deg fram og finne ut hva som passer for deg. Det viktige er at du finner en strategi som hjelper deg i de ulike fasene i innlæringen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar